Värdighet kan vara en simpel temperaturkontroll!

Idag vill jag ägna mitt inlägg till att skriva om min praktikplats, Ny Gemenskap. För er som inte vet så är Ny Gemenskap en förening som bedriver en dagöppenverksamhet och ett korttidsboende med 8 platser. Ligger mellan Hötorget och Rådmansgatan och målgruppen är... ja ALLA egentligen, men huvudklientel är hemlösa, missbrukare, personer med psykisk ohälsa, ensamma, egna.. you name it!

Jag avslutar på torsdag min 9veckors praktik och har fått fina omdömen! Tackar för det! Jag var bland annat orädd, förstår olika personers problematik, kan kontakta olika människor mm. TACKAR FÖR DET!!!!
                      Tog även på mig ett litet slutuppdrag, att fixa egenkontroll-program. Jag har ju varit egenkontrollansvarig på min förra arbetsplats och det är en liten sak men som endå SJÄLVKLART ska finnas även i en verksamhet som Ny Gemenskap. Ifall alla restauranger, butiker och offentliga platser ska ha det, visst självklart måste det finnas även där. Att kontrollera att kylar och frysar håller rätt temperatur så att maten som serveras är färsk, näringsrik och helt ohälsofarlig är VIKTIGT för gästernas hälsa!!! Bara för att de lever i en osund miljö betyder inte det att de accepterar osund mat. Under mina pass i matserveringen har jag insett att denna målgrupp är YTTERST medveten om vad de stoppar i sig. De vet att socker och salt är farligt, de väljer mörkt bröd framför ljust, vill ha bra sammansatt kost och frågar ofta om hur maten har blivit hanterat. Det har gjort mig både glad och förvånad. Men det slog mig nu, varför förvånad??? En fördom från min sida, självklart. Bara för att jag har det eller mår dåligt vill jag ju inte göra det värre med att äta saker som gör mig sjuk. Särskilt då måste man ha all ork och kraft till andra problem än någon sjukdom pga kosten.

Vill bara visa några underbara skyltar/bilder som finns på praktikplatsen! Jag tycker de säger allt och ingenting.

Kommentarer
Postat av: Labe

Du e så duttig :P
Fiiiina färger.. och att du lyckas hålla dig seriös är ju ett mysterium ;)

2008-03-17 @ 16:36:57
URL: http://www.barbalalabe.sprayblog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0